Zaburzenia analizy i syntezy wzrokowo - ruchowej mają niekorzystny wpływ na naukę czytania i pisania. Aby je usprawniać trzeba wielu ćwiczeń. Scenariusz, który opracowałam z kolezanką zawiera kilka propozycji zadań w formie zabawy.
Usprawnianie koordynacji wzrokowo-ruchowej
Wiosenna łąka - zabawy usprawniające koordynację wzrokowo-ruchową. Cel główny: usprawnianie koordynacji wzrokowo-ruchowej
Cele operacyjne: dziecko potrafi:
- odczytać sylaby i prawidłowo ułożyć je w hasło
- odszukać odpowiedni kształt pośród innych i dopasować go do schematu
- ułożyć wzór z figur geometrycznych
- przejść po wąskiej „kładce”
- skoordynować pracę rąk
Metody:
- zajęć praktycznych
- działań polisensorycznych (wzrok, ruch)
- zabawowa
Środki dydaktyczne: szarfy, wiosenny kwiat, rozsypani sylabowe, styropianowa „Pani Wiosna”, kolorowe kwiatki z kartonu i figury geometryczne podklejone taśmą dwustronną, zielony karton, pas szarego papieru o szer. 20 cm, błękitna włóczka, szablony z motylami, kartoniki z sylabami.
Przebieg zajęć
Część wstępna:
- Dzieci stoją każde w swojej „komórce” z szarfy. Wszystkie „komórki” tworzą okrąg. Uczestnicy zabawy przedstawiają się kolejno, wypowiadając swoje imię jednocześnie podają kwiat koledze z prawej strony i przechodzą do jego komórki.
Zajęcia właściwe:
- Układanie hasła. Każde z dzieci, z rozsypani sylabowej układa hasło „Powitanie wiosny”. Gdy wszystkie dzieci ułożą hasło, odczytujemy je wspólnie.
- Ubieranie wiosny. Na sukni „Pani Wiosny” wyrysowane są kontury różnych kwiatów z imionami wszystkich uczestników zajęć. Dzieci odnajdują swoje imię, zapamiętują kształt kwiatka, odnajdują taki sam kwiat wśród przygotowanych kolorowych kwiatków z kartonu, odklejają taśmę i naklejają kwiatek na swoim imieniu na sukni „Pani Wiosny”.
- Geometryczna łąka. Dzieci układają kwiaty z figur geometrycznych i przyklejają je na zielonym kartonie.
- Przejście przez „kładkę”. Przez strumyk z błękitnej włóczki przerzucamy „kładkę” z papieru. Dzieci przechodzą kolejno po kładce.
- Rysowanie motyla. Dzieci rysują motyle oburącz, poprawiając po śladzie.
Zakończenie zajęć:
- Każde z dzieci otrzymuje kartonik z sylabą (hasło dostosowujemy do liczby uczestników). Dzieci muszą ustawić się w takiej kolejności, by możliwe było odczytanie hasła, np. „Witaj wiosno”.
Literatura:
- I.Czajkowska, K.Herda „Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole”
- H.Tymohova „Ćwiczenia rozwijające sprawność ruchową ręki i koordynację wzrokowo-ruchową”
- J.Jastrząb „Usprawnianie funkcji percepcyjno-motorycznych dzieci dyslektycznych”
Opracowały: mgr Anita Kaźmierczak, mgr Dorota Nowak
Specjalny Ośrodek Szkolno -Wychowawczy w Łasku